söndag 31 juli 2011

Nuctenea umbratica och en mera blygsam Opiliones

En stor svart fläck avtecknade sig mot den blåsvarta natt-sommarhimlen utanför fönstret. Kattungarna var som GALNA i fönsterkarmen.


Linda blev dubbelt så lång bara för att nå ... och blad o grenar från stackars tynande krukväxter flög omkring. Vad var det då som var så otroligt lockande??? Fram med kameran och fokus på den där svarta stora fläcken genom fönstret ...


.... jo, en bamsespindel
Skuggspindel, eller oxo kallad radhusspindel. Om den vetat om det borde den flytta eftersom den råkar ha bosatt sig i parhus. Blev helt besatt av denna hemska varelse och har säkert tagit flera hundra bilder på den. Den kommer fram varje kväll och varje gång passar Linda på den o hoppas fånga den. Huuuuu, tur att det är glas emellan. Den, som absolut är en HON, har spunnit ett fantastiskt stort hjulnät framför hela fönstret och som den finurliga jägaren hon är har hon dessutom en signaltråd som signalerar när något byte fastnat. Och då kommer hon RUSANDE nerför någon tråd på två röda och hugger .... Hon bryr sig inte om blixten från kameran ett dugg utan är en riktig linslus och poserar villigt o åbäkar sig på det grymmaste.

Jag tror jag ska söka in till cirkus när jag tröttnat på det här huset
Kolla mitt snygga mönster
Det är faktiskt komplicerat det här med alla trådarna
Där nere har jag spanat in en finfin MYGGA! Full fart!
Det ska smaka mums lite senare när den mjuknat lite.
Under tiden tar jag en kullerbytta på tråden o visar upp min fina mage

   Som kontrast till denna monsterspindel finns det oxo andra, som t ex den här som är riktigt fascinerande att studera när den kliver omkring på sina lååååånga smala anorektiska ben. Det är en Opiliones. Är det inte ett härligt namn! Opiliones ...Italiensk touch ... lite annorlunda mot som vi säger: Lockespindlar
Intressant är att det är ett av de få djur som äter fästingar! Så Opiliones är jag numera särskilt rädd om!

Vaddå italiensk ... fattar noll ....

2 kommentarer:

  1. Ujujuj......Fy, usch blääääää. Jag kommer så väl ihåg dom spindlarna som även kallas för husspindlar. Jag hade ju runt 500 av dom hängandes på kvällarna när jag bodde i huset. Och inte ville Anticimex heller komma och hjälpa mig ta bort dom, då dom räknas som nyttoinsekter. Men äckliga är dom ju....ingen tvekan om den saken :)
    Kramelikram

    SvaraRadera
  2. Jag minns, Lotta!!! Det var därför jag kände igen den. Är tacksam att bara ha EN. / Lena

    SvaraRadera