måndag 12 december 2011

AdventsKalenderBlogg Lucka 21 (24)

21 december

INGEN JULSTÄMNING ... men ändå ... JULSTÄMNING
Det gamla pianot var inte värd namnet. Omöjligt att veta om det var An den schönen blauen Donau eller Nigh and Day ... o då är det ILLA. Varje sträng hade sin egen idé om hur det ska låta och en del bara vilade sig som långa slöa hängbanor där bakom den stiliga fasaden.
Så det var att ringa Stämningsdoktorn!
Och Stämingsdoktorn - kom - såg - lyssnade - och skakade bekymrat på huvudet: inte mycke att göra åt. Visst, jag kan stämma hela pianot .. o sen när jag gått härifrån så är det lika illa någonstans i klaviaturen ... Stämnaglarna kunde han dra åt med lillfingret, spricka i bakstycket , mekaniken svajig, tangenterna står på lite olika håll (???) ...  men VACKERT ÄR DET - PIANOT! Valnöt-rot! från Köpenhamn!
Positivt med besöket var att jag bara behövde betala för diagnos, de flesta tonerna blev dessutom mycket bättre och så lärde jag mig knep att själv meka med strängarna lite när de trilskas!

Det ostämbara pianot - och ändå bara sååååå underbart

Biggis trivs bra i musikhörnan

För att inte tala om ... Kappi ... som ska vara HÖGST upp på allting

Ja, så kan det gå ... det går snabbt när Den lille Kissen tar sg fram ... ner.. menar jag
tur att Biggis hann flytta på sig

*****************************

2 kommentarer:

  1. Vilket underbart piano!!! Så vackert!! //Kramiz

    SvaraRadera
  2. Vad han växer den där lilla Kappi :-)
    Du har det så fint Lena. Fina bilder. kram

    SvaraRadera