måndag 12 december 2011

AdventsKalenderBlogg Lucka 22 (24)

22 december

Vaddå Julgran????
TALLRIS är det som gäller hos oss. Efter att Bus kom in i familjen så är det tallris som gäller. Med ljus som enda dekoration. INGET GLITTER!!! Det var så här. När Bus kom till oss då fick Biggis en KOMPIS! Och så blev det jul och Bus skrev brev till gammelmatte Lotta så här:

I går hände nåt! Matte öppnade dörren OCH HADE ETT JÄTTESTORT TRÄD MED SIG IN!!!! Det kan väl inte va normalt? Dom är ju därute  utanför fönstret! Tror du att ALLA dom därute ska komma in??? Dom får inte plats! Den som kom in igår är stooooor o grööön och har långa taggar (barr, säger matte) och så luktar den såååååååååå gotttt!!!! Fåglar, spindlar, baggar, främmande katter. vilda djur som jag inte vet vad de heter. Sen förstörde matte alltihopa detta goa. Hon satte på en massa lampor - och sen blev det lite kuligare: Glitter! Jag har rivit ner det HUR MÅNGA GÅNGER SOM HELST!!! Så hängde matte oxo upp glittriga runda saker som är såååååå vackra. De får jag inte röra har hon sagt. Hmmmmmm. De hänger väldigt högt upp i trädet. Men jag har en plan! Jag vet nog hur jag ska få tag på dom! Bara hon inte KLIPPER KLORNA PÅ MIG ... Då är det klippt - kan man säja - inte en chans att jag kan klätta upp ....

 Och så kan matte berätta vad som hände sen, när matte hade gått o lagt sig ... DÅ fick kissarna ett riktigt SPEL. Startade lite lätt med att vippa lite på de nedersta grenarna ... hmmmm GLITTER! Come on Biggis! Å så tog de tag i varsin glitterände ... o rusade iväg åt var sitt håll ... o granen efter dom ... o i förskräckelsen o förtjusningen rusade de ändå mer huller om buller o gran  o barr o glitter o kulor o pynt var precis ÖVERALLT! DÅ hämtade matte HAMMAREN o SPIK o SNÖRE. Reste upp det stackars trädet o förankrade det stadigt med tre linor i väggen! Det du! Och de två kissarna satt med tindrande ögon o beskådade mattes arbete o tyckte att hon var jätteduktig. Sen klädde matte på granen igen överallt utom på de nedersta grenarna vilket fick granen att se något märklig ut ... Kissarna gick ofta o spanade uppåt de frestande girlangerna o kulorna ... men då fick de onda ögat från matte. Och kissarna gav sig naturligtvis på nästa bus-projekt ganska snart ... såna är de, mina älsklingar!

DÄRFÖR har jag ingen gran.

Stora hustomten
Lilla hustomten
Hmmm, vem är det där??? Bäst att ta de lugnt. Ska kolla me Biggis, han som har varit med förr ...
Mmmmmmmm  luktar GOTT ...  men inte är det LED lampor inte ... måste ta ett snack med matte ...
Förväntansfull Kappi. Första julen! Bus o Biggis har berättat ...
*************************************

3 kommentarer:

  1. Ingen gran här heller. Jag har gett upp. Och då har jag bara en plastgran. Fast den står ute på altanen. Med bara ljusslingor. Och det bryr dom sig inte om när dom är där ute. Men å andra sidan, har inte plats med någon så stor inomhus i alla fall. Har en liten på den öppna spisen och den lyser där så fin. Alldeles lagom. kram
    ps....Börjar så smått få panik, vad ska jag/vi läsa när julen är över och inga luckor kvar??

    SvaraRadera
  2. Ha,ha,ha ..Lena du skriver så otroligt roligt och bra( skrattade så jag nästan kissade på mig när jag läste detta)..här blir det bara en liten bordsgran uppe på kaminen..och det kliar i tassarna här kan jag säga..i synnerhet i Flingas!! Men till alla katters förtret är allt pynt fastsatt med dubbel häftmassa...för säkerhets skull ;) // Kram på dig!!

    SvaraRadera
  3. Therese och jag klädde granen igår och den har hittills fått stå i fred och det är jag väldigt tacksam för. De har bara luktat lite på den. Grandoften tillsammans med hyacintdoften sprider härlig julstämning här hemma!
    Kram

    SvaraRadera