onsdag 1 februari 2017

2017 Februari Ut i vida världen


Matte bokade båt och fick alla kissarna o mössen att komma i tid till avgång. O det var minsann inte det lättaste att få mammaMia att slita sig från alla gulliga pingvinbäbisarna. Bus blev ju otålig och trampade runt i cirklar på isen så den höll på att smälta o det började knaka betänkligt tills mammaMia äntligen kom o alla kunde äntra skeppet. Ja några hade ju stannat på båten hela tiden ... tyckte det var alldeles för kallt ...

Men nu blev det lite varmare land och humöret steg många många grader och alla erövrade nu Australien med hull o hår. Och Bus skriver ....
(matte har fått lägga till några förklaringar här o där)

- Här sitter jag under eukalyptusträdet på andra sidan jorden och jag har ännu inte ramlat av. Det är nåt skumt m jorden .... hur kan alla sitta fast o gå omkring fast man är på undersidan???? Hemma springer ju de förargliga spindlarna o flugorna uppochner i taket .... men jag kunde minsann inte ... Försökte en gång ... men det gör jag inte om ... halkade av hela väggen ner o rev ner en massa saker på vägen ... matte blev inte glad ... hmmmm.
Och här i Australien är det ännu fler konstiga saker. De där djuren tillexempel. Nalle har blivit som tokig, säger att han har hittat sin "själsfrände" =  en annan Nalle. De hänger i trädet hela tiden o vägrar komma ner. Sitter där o snackar nallesnack ... 
Sen har vi ju de där hoppande kängorna ( här menar Bus kängururna ) som dessutom kan sitta på svansen! Inte klokt. Den dåren Kappi trodde att han kunde oxo o måste pröva. Ack ack ack ... vilken tur vi slapp åka till doktorn. Satte sig på halva svansen. Gick ju inte förståss. Ramlade på sidan som tur bara. Kunde ju fått svansknyck.
Jaaa de där kängorna. mammaMia upptäckte ju bäbisar igen. Och de där kängorna har minsann bäbisarna i en påse på MAGEN! Matte säger att jag oxo har påse på magen .... huuuuuuu ... bara jag inte får bäbisar i den oxo ... fyyyyyyy för den lede ... Var tvungen ringa matte o fråga. Och hon lovade att jag har bara reservvatten i min påse så det är ingen risk. Bara kängor som har bäbispåse. Och de där småbarnen Betty o Brumma gullade ju för fullt med den där lilla kängbäbisen ... Och mammaMia testade i sin väska ... fick låna en liten australisk kattbäbis att bära med sig ... Det var bara såååååå nära att hon tagit den med sig i smyg ... bevare mig ... förstår ju inte ens vad den säger ..

Och jag som sitter här under eukalyptusträdet studerar min "Katternas Globetrotter" och ser att det ska finnas ett underligt berg i Australien, som ser ut som en korv ... eller limpa ... Det låter bara såååå märkvärdigt så jag slog upp stora Australienkartan och letade o letade. Och då kom den där snusförnuftiga pipiga musen o la sig i: 
- DÄÄÄÄÄR. skrek hon i mitt öra, DÄÄÄÄÄÄÄR!!! Och den heter acvggsa Rock (här kan inte matte läsa vad Bus skrev eller oxo var det svårt att stava ... Ayers Rock, skulle det nog vara )
Och jooo den där odågan till mus hade ju rätt, så vi fick ta en närmare titt på den där korven. Inte så märkvärdig om jag får säga det själv. Inget matnyttigt alls. Korv! Försökte smaka .. men näääädå! Bara en massa grus o sten o torra grenar o gräs omkring.

Om en månad ska vi åka flygplan till Frankrike har matte sagt. Det berättade jag för de andra och Brummelisa blev som galen! Till Frank! skrek hon och blev alldeles rosa om sina lila kinder, vem är det? Frank! Låter underbart! Frank- rike ... Rike Frank! Åhhhh han är rik oxo? Honom vill jag träffa! och så himlade hon med sina stora bruna ögon. Ja så där kommer hon att hålla på ända till vi kommer dit ... Suck!

Hej svejs i baletten!
skrev Bus som avslutning i loggboken. Förmodligen tagit en svängom på Operahuset i Sydney innan de tog planet till Paris och nya upplevelser.


....................................................................................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar