söndag 7 maj 2017

2017 Maj Uti vida världen

- Å hur gick det för kissarna i Kina? frågade min granne häromdagen ....
Jo, det har tagit en stund att skriva rent o samspråka med gänget så att det blev rätt denna gången. Det var minsann inte lätt läsa Bus loggbok från Kina ... han är ju så framåt den pojken o hade kladdat en massa streck hit o dit över sidorna. Tränat kinesiska, sa han ....

 - Nu har vi tagit oss väldigt långt bort! Nästan på andra sidan jorden ... fast det var vi ju i Australien oxo om man tänker efter. Förstår inte hur hon tänkte, matte, när hon la upp våran resa. Far o flyger fram o tillbaka över o under jorden hur som helst. Men nu är vi i alla fall i 
 
Kina! står det
för det har jag tagit reda på! Det var jättesvårt att ta sig fram överallt ... förstod ju inte ett smack av skyltar o meddelande ... Finns ju inte med i våran SAOl som jag har lärt mig. Och matte glömde ju skicka med Kina-ordboken. Så det blev till att vara kreativ! Rita bilder o fråga o peka o vifta med svansen för att göra sig förstådd. Och det fanns såååå många hjälpsamma kattineser, som visade oss tillrätta hela tiden. Jaaaa till o med småflickorna Betty o Brummelisa blev så intresserade av det nya språket så de glömde bort både rike Frank o Gondoljären och ville GÅ PÅ KURS! Men Nääää, sa jag! Det har vi inte tid med. Kan ni göra på Kattiversitetet när vi kommer hem! Har säkert en kurs i kattinesiska.

I alla fall så tog vi oss hela långa vägen upp genom landet till Kinesiska Muren! Oj oj oj! Den var låååång! Och hööööög!!! Den där Kappi skulle envetet gå på kanten o när jag skulle få honom att komma ner halkade jag o ramlade av muren!!! Men en snäll kattines hjälpte mammaMia att hämta en stege och så kom jag upp igen! Pust o stön!


Och tänk den där Kappi! Han är nog en riktig upptäckare. Han kom på att i Kina finns massor av BAMBU! Hela skogar! Det skulle matte se. Vi som bara har en ynka planta hemma på Alcaterrazzen att mumsa på. För det gillar vi. Att mumsa på bambublad. Fast matte säger att det får vi inte för de kan fastna i halsen .... Men det är ju sååååååå knaprigt o gott!!! Och nu fanns det hela skogar .... O där mitt i skogen hittade Kappi en ny själsfrände, en Kappi-Panda. Jaaa de såg faktiskt lika dana ut, liknade varann på pricken. MammaMia ryckte till o med tag i Panda när vi skulle ge oss av från Kina ... Tog fel! Stackars Kappi om han hade blivit kvarglömd. Fast han såg inte så ledsen ut. Trivdes så bra bland sina kompisar i bambuskogen ...

Nalle var riktigt i sitt esse och gjorde fullt med beräkningar! Kollade längd o bredd på muren och hur många stenar som den var byggd av o hur hög den var o ... jaaaaa ... inte vet jag vad som rörde sig i huvudet på den pojken ... Han var så engagerad i detta att han lånade ut sin kamera till mössen som blev galet glada o fotade precis allting. Klättrade upp o ner överallt o knäppte o knäppte ... Och Linda som inte hade så många butiker att shoppa loss i här på muren klev högst upp på taket på ett av de där tornen som fanns lite här o där längs muren och skrek på mössen: 

- Här är jag! Ta på mig! Ta på mig! Nuuuuuuuu!!!! Står jag snyggt så här? Ska jag vrida lite till på huvudet??? Men TA NU DÅ, ATTANS MÖSS! VAD HAR NI KAMERAN TILL??? VA???
- Ja, så där höll hon på i flera timmar o gjorde hopp i luften ibland o ville att mössen skulle filma! För det kan man oxo med den kameran Nalle köpte i Paris.
- Filma NUUUUU!!! För matte har sagt att jag är Movie Star! Så det så! skrek Linda uppifrån tornet.
- Drama Queen! säger jag bara. 

Men jag o mammaMia träffade några trevliga kattineser, som lärde oss några användbara tecken som vi tog med oss hem i Mias stora väska. Som till exempel 

KATT 
och
VÄNNER
Om ifall vi träffar några kattineser så ska vi plocka fram dem! Vi får väl se om vi träffar några nästa månad dit matte skickar oss ... bara jag vet vart. För det står i våran plan o jag läser på för fullt i Cats' Globetrotter för att vara beredd på nya äventyr ...

Hej då!

..............................................................................

2 kommentarer:

  1. Älskar att läsa om dina busiga kissar! ut och fara så där i världen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, "Anonym.."! Ja se de är ena riktiga globetrotterCats! Fullt ös ut i hela världen! / blogMadame

      Radera